ČSA
České aerolinie, a.s. (ČSA) jsou národní letecká společnostČeské republiky, původně Československa, se sídlem na Ruzyňském mezinárodním letišti v Praze.
Provozují pravidelné linky do řady evropských měst a destinací v západníAsii. Provozují také řadu charterových linek, na českém trhu patřily mezi největší charterové dopravce. Slouží také jako cargo dopravce. V roce 2011 ČSA přepravily 4,2 milionu cestujících. Společnost nikdy nevyplácela dividendy, po rekordní ztrátě 3,8 miliardy korun za rok 2009 musel stát upsat nové akcie za 2,5 miliardy korun. ČSA má věrnostní program pro často létající cestující, nazvaný „OK Plus Frequent Flyer Programme“. Je členem aliance leteckých společností SkyTeam.
Mezinárodní IATA kód společnosti je OK, ICAO je CSA. Slogan společnosti zní „V oblacích jako doma“ (In the sky as at home).
Historie ČSA byly založeny 6. října1923 československou vládou jako Československé státní aerolinie. O dvacet tři dní později se uskutečnil první let z Prahy do Bratislavy. Vzdálenost tehdy překonal šéfpilot Karel Brabenec strojem Aero A-14. V roce 1929 se společnost stala členem Mezinárodní sdružení leteckých dopravců (IATA). Zpočátku ČSA létaly jen na vnitrostátních tratích a první linka do zahraničí byla roku 1930 do Záhřebu. Později byly lety prodlouženy i do Rijeky a Dubrovníku. 11. září1933 byla otevřená pravidelná linka ve směru Praha - Bukurešť, 2. září1936 spojily ČSA Prahu s mezinárodním letiště Šeremetěvo v Moskvě. 7. dubna1937 se základna ČSA přesunula ze Kbelského letiště na nově otevřené Ruzyňské mezinárodní letiště, jehož stavba byla oceněna zlatou medailí na Mezinárodní výstavě umění a techniky v Paříži. Od tohoto roku se také na palubách letounů ČSA začaly objevovat letušky. V roce 1938 začaly fungovat pravidelné spoje do Paříže, Říma, Budapešti a Bruselu. Během Druhé světové války byla civilní doprava ČSA pozastavena. Letovou flotilu si převzala německá společnost Lufthansa. V roce 1946 ČSA zakoupily z válečných přebytků americké armády letadla Douglas DC-3, které v továrnách Avia postupně rekonstruovali na civilní dopravní verzi pro 21 cestujícich. ČSA taktéž obnovily všechny vnitrostátní linky a postupně otvíraly i mezinárodní linky. Po roce 1945 zahájily ČSA opět provoz, v poválečném období jako jediný letecký dopravce Československa. O dva roky později ČSA poprvé vstoupily do mezikontinentální letecké dopravy na linkách do Káhiry a Ankary. 2. listopadu1957 přistálo na letišti v Ruzyni první proudové dopravní letadlo Tupolev Tu-104. Po roce 1960 začala společnost používat letadla značky Iljušin pro 84, 90 a až 110 míst. 13. února1962 zahájily ČSA provoz na první transatlantické lince směřující z Prahy do La Havany, na které létalo čtyřmotorové turbovrtulové letadlo Bristol Britannia (pronajaté od kubánské letecké společnosti Cubana). Počátkem listopadu1962 začaly ČSA provozovat lety se stroji Tupolev Tu-124, které ve flotile zůstaly až do roku 1972. V roce 1969 do flotily přibyl letoun Il-62, určený pro dálkové lety, který umožnil otevření linek na Blízký, Střední a Dálný východ, do západní Afriky, Kanady a USA. V roce 1970 byly díky Il-62 otevřeny linky ve směru Praha - Montreal - New York-JFK a Bratislava - Praha - Amsterdam - New York-JFK. Od roku 1971 začaly fungovat lety se stroji Tu-134 pro 76 míst. Celkem vlastnily ČSA těchto letounů 14. Tři poslední byly vyřazeny z provozu až v roce r. 1997. V roce 1974 přibylo do flotily pět letounů Jak-40, které ve vnitrostátní dopravě nahradily letouny Il-14 (později byly postupně vyřazovány díky prudkému růstu ceny ropy a velké spotřebě paliva). Mezi lety 1977 - 1987 nově vznikly pravidelné linky z Prahy a Bratislavy do Barcelony, Abú Dhabí, Dubaje, Hanoje, La Valletty, Jerevanu, Taškentu a Ho Či Minova města. V roce 1988 přibyly nové letouny Tu-154. V letní sezóně 1990 otevřely ČSA linku Praha - La Havana - Mexico City a Praha - Hamburg. Počátkem roku 1991 ČSA koupila první letadlo západoevropské výroby - Airbus A310-300 pro dálkové tratě. V tomto roce byla také otevřena linka z Prahy do Tel Avivu a Istanbulu. Na jaře 1992 přibyly do flotily ČSA čtyři turbovrtulová letadla ATR 72-202. V létě tr. bylo zavedených prvních pět letadel typu Boeing 737-500. V srpnu 1992 byly ČSA transformovány na akciovou společnost se základním kapitálem 2,7 miliardy korun.[3] Přestože nikdy nevyplácely dividendy, vlastní kapitál společnosti počítaný podle českých účetních standardů postupně klesal a v roce 2009 dosáhl záporných hodnot. V říjnu1994 byly do flotily nasazeny první dvě letadla typu ATR 42-320, V roce 1995pak přibyly letouny Boeing 737-400. V tomto roce byly otevřené linky z Prahy do Hannoveru a Stuttgartu. V roce 1996 začaly ČSA spolupracovat s americkou leteckou společností Continental Airlines. V roce 1997 byly do flotily dodány další tři letadla typu Boeing 737-500 a zároveň byly vyřazeny poslední tři letadla Tu-134A a letadla Tu-154M byly vyřazeny z pravidelných linek ČSA. Tyto letouny létaly jako chartery nebo nepravidelné linky do roku 2000. V roce 1998 byly otevřeny linky do Osla, Nice a Boloně. V roce 2000 ČSA zahájily přímý prodej letenek prostřednictvím internetu a byla ukončena nepravidelná přeprava cestujících pomocí letadel sovětské výroby. 25. března2001 vstoupily ČSA do aliancie SkyTeam. Byla obnovena také linka z Prahy do Brna a Ostravy. V roce 2003 ovšem ČSA lety na brněnské letiště zase ukončily, aby je v roce 2005, po objevení se německé konkurence, opětovně zavedly. V roce 2005 byly do flotily zařazena první dvě letadla Airbus A320-200 na pravidelnou dopravu a dvě letadla Airbus A321-200 na charterovou dopravu. V roce 2006 ČSA přepravily poprvé v historii rekordních 5,5 miliónů cestujících. Na jaře roku 2007 ČSA obdržely první dvě úplně nová letadla typu Airbus A319-100. V tomto roce ČSA zavedly novinku - Internetové odbavení (Internet check-in). V průběhu roku 2008 obdržely ČSA postupně čtyři úplně nová letadla Airbus A319-100. Finanční situace společnosti se prudce zhoršila, i přes účetní zisk 1,1 miliardy korun z prodeje nemovitostí v areálu Jih se vlastní kapitál propadl o 1,1 miliardy korun na pouhých 102 milionů korun.[4] Bylo vypsáno výběrové řízení na prodej ČSA, nicméně v roce 2009 vláda po dohodě s odbory od prodeje odstoupila. V roce 2010 společnost ukončila mj. po 75 letech pravidelné linky do Velké Británie a vnitrostátní linku do Brna, kterou po nich převzaly CCA, které ji pro ČSA už několik let zajišťovaly.